پاسخ به کامنت
درمان اختلالات تلفظی و گفتاردرمانی
- گفتار درمانی ناطق مشهد
- مطالب مفید
- درمان اختلالات تلفظی
درمان اختلالات تلفظی و گفتاری در کمترین زمان
مشکلات گفتاری و تلفظی
یکی از اختلالات گفتاری شایع در کودکان و بزرگسالان « اختلال تلفظ » است که اغلب دو علت دارند:
۱- علت عضوی
مانند نا هنجاری های فک، دهان، زبان، و …، ناشنوایی، عقب ماندگی های ذهنی و غیره، که موضوع مور بحث ما نیستند.
۲- علت یاد گیری
کودک طبیعی می تواند به چند علت دچار اختلال تلفظی شود:
– تقلید و الگو برداری از اختلال تلفظی افراد دیگر.
– تشویق و تحریک بزرگترها، بمنظور دست انداختن و خندیدن به تلفظ نا صحیح او.
– گاهی بی هیچ علت مشخصی، کودکی طبیعی نمی تواند به تلفظ صحیح یک یا چند صدا دست یابد.
در این صورت، او صدای نا صحیح را از خرد سالی به دوره های بعدی زندگی خود انتقال خواهد داد
یک اختلال تلفظی هر چند از نظر افراد خانواده و دوستان مشکل بزرگی محسوب نمی شود، ولی از دیدگاه جوانی که با آن روبرو است، مشکل عمیق و بازدارنده تلقی می گردد.
علائم و نشانه های اختلال تلفظی چیست؟
کودک شما ممکن است صدایی را جایگزین صدای دیگر کند یا صدایی را حذف کند یا صداهایی را اضافه کند یا اینکه یک صدا را تغییر دهد.
این موضوع باعث می شود که فهم سخن او برای دیگران سخت شود.
طبیعی است که کودکان گاهی اوقات صداها را غلط تلفظ میکنند.
برای مثال ممکن است کودک شما به جای ”ر “ بگوید ”و“ و مثلاً به جای خرما بگوید خوما.
یا ممکن است صداهایی را حذف کند مثلاً بجای فریبا بگوید فیبا. این موارد برای سنین پایین ایرادی ندارد
ولی اگر با بالارفتن سن برطرف نشود، ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد.
علاوه بر این ممکن است به دلیل وجود لهجه یا گویش خاص تلفظ کودک شما متفاوت به نظر برسد که این مورد اختلال تلفظ محسوب نمیشود.
درمان اختلالات تلفظی با کیست ؟
برای درمان اختلال تلفظی هر صدا ، یکسری تکنیک های مشخصی وجود دارد. اجرای این تکنیک ها در خانه کمی سخت است و بدون کمک متخصص ، از عهده شما در خانه بر نمی آید.
آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) متخصص درمان اختلالات تلفظی در کودکان و بزرگسالان است.
گفتاردرمانی با روانشناسی متفاوت است و از زیر شاخه های علوم پزشکی محسوب می شود.
درمان اختلالات تلفظی در بزرگسالان نیز ممکن است. هرچند هر چقدر سن پایین تر باشد درمان سریع تر است. بطور میانگین برای آموزش و تصحیح تلفظ هر حرف در کودکان ۴ جلسه نیاز است. در بزرگسالان این تعداد برای هر صدا گاها به ۷ تا ۸ جلسه نیز ممکن است برسد.
تا چه سنی کودکان فرصت یادگیری خود به خودی تلفظ حروف را دارند؟
به طور میانگین کودکان در سن ۵ سالگی تلفظ تمام حروف را یاد می گیرند. البته این بدین معنا نیست اگر کودک شما الان ۴ ساله است و ۵۰ درصد از حرفهایش را غریبه ها متوجه نمی شوند ، به او تا ۵ سالگی فرصت بدهید. اگر مشکلات تلفظی و وضوح در هرسنی خیلی پایین است حتما به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید. آسیب شناس گفتار و زبان براساس آزمایشات و ارزیابی های خود به شما می گوید که هم اکنون مداخله نیاز است یا خیر.
گفتاردرمانگر چطور مشکلات تولیدی را درمان می کند؟
منظور از مشکلات تولیدی همان مشکلات تلفظی است. گفتاردرمانگر بر اساس علت اشتباه حرف زدن شما درمان خود را آغاز می کند. برخی از کودکان تفاوتهایی بین صدای غلط و صدای صحیح قائل نمی شوند. درمان مشکلات تلفظی این کودکان با تمییز شنیداری صدا شروع می شود.
در نهایت همانطور که گفتیم گفتار درمانگر برای آموزش تلفظ صحیح هر صدایی یکسری تکنیک ها دارد. این تکنیکها تنوع زیادی دارند و غالب آنها از طریق چوب آبسالانگ و تحریک قسمتی از زبان ، به فرد آموزش داده می شوند. هر واج سه ویژگی منحصر به فرد را دارد :
1. جایگاه تولید :منظور از جایگاه تولید ، مکان برخورد زبان یا لب ها برای تولید صدا است. برای نمونه جایگاه تولید صدای “پ” دولبی است.
2. شیوه تولید: صداها براساس شیوه خاصی ( انفجاری ، سایشی ، انسایشی و.. ) تلفظ می شوند.
3. واکداری و یا بی واکی: هر صدایا واک دار ( صدا دار ) و یا بی واک ( بی صدا ) است.
روش های خانگی برای درمان اختلالات گفتاری کودک چیست؟
در این قسمت شما چند روش ساده برای درمان اختلالات گفتاری کودکان که خانوادهها می توانند در منزل با کودک خود انجام دهند را توضیح داده و روشهای انجام آنها را به تفضیل در اختیار شما قرار می دهیم.
• استفاده از کارت ها برای درمان اختلال گفتار
کارت هایی مقوایی در اندازه ای مناسب تهیه کنید و حروف الفبا را بر روی آنها بنویسید و از کودک درخواست کنید آن حروف را تلفظ کند. البته لازم به ذکر است که اگر کودک شما هنوز به مدرسه نرفته است شما باید با نشان دادن شکل حرف مورد نظر و تلفظ آن به کودک کمک کنید تا بتواند علاوه بر یاد گرفتن حروف الفبا تلفظ آنها را هم نیز بیاموزد زیرا یادگیری حروف الفبا از هماهنگی میان تلفظ حروف و تصویر آنها در قدم اول ناشی می شود ، یعنی کودک با دیدن یک حرف به مرور زمان متوجه می شود که تلفظ آن چیست.
اما بدانید که هدف از کارت های بازی یادگیری الفبای فارسی نیست و هدف ما فقط و فقط تلفظ صحیح حروف است. شما می توانید بر روی کارتهای مربوطه نیز عکس هایی از اشیا و حیوانات قرار دهید که همه کارت های مربوطه با آن حرف شروع می شوند.
برای مثال اگر قرار است حرف ش را به کودک خود آموزش دهید می توانید کارتی که بر روی آن حرف ش نوشته شده است را به کودک نمایش داده و کارت هایی با تصاویر زیر را نیز به او نمایش بدهید.
شیر جنگل
شتر
شمع
شیشه
شیر آب
شکر
در مدل دیگری از این بازی میتوانید از کودک بخواهید کارت مربوط به شتر، شیر جنگل، شیر خوراکی را پیدا کند.
سعی کنید این بازی را حتما چند نفری با کودک خود انجام دهید. هر روز قسمتی از زمان خود را بدون انجام هیچ کار دیگری به بازی کارت با کودک خود اختصاص دهید. در این بازی مادر و پدر دو رکن اصلی را بازی کنند و پس از آن اگر کودک دارای خواهر یا برادر دیگری هم هست بهتر است او هم با تمرکز کافی به مدت مشخص با کودک شما همزمان و توأما وارد بازی شود.
• استفاده از آینه برای درمان اختلال گفتار
یکی دیگر از راههای درمان مشکلات تکلم در کودکان استفاده از آینه است برای مثال کودکی که به درستی نمیتواند حرف سین را تلفظ کند میتواند نوع قرارگیری زبان خود را در هنگام تلفظ اشتباه این حرف در آینه مشاهده کرده و سعی کند زبان خود را برای تلفظ درست در جای مناسب خود قرار دهد و پس از آن مبادرت به بیان حرف سین بکند.
آینه می تواند یک از بهترین جایگزین ها برای کودکانی باشد که نوک زبانی حرف می زنند به دلیل اینکه نوک زبان حرف زدند به دلیل قرارگیری اشتباه زبان در دهان است.
• استفاده از روش تکرار برای درمان اختلال گفتار
یکی دیگر از موثرترین تمرینات برای رفع مشکلات زبان در کودکان قصه است با کودک خود راه های تکرار یک کلمه را بسیار امتحان کنید.
• استفاده از قصه و شعر برای درمان اختلال گفتار
از راه ها و آموزش های غیر مستقیم استفاده کنید برای مثال قصه هایی که در آن واژه هایی وجود دارد که کودک برای تلفظ آنها باید تمرین تلفظ آن کلمه را نیز انجام دهد. کودک نمی تواند واژه ی شین را درست بیان کند به همین دلیل برای او داستانی تعریف کنید که در آن موجودی مانند شتر یا شیر جنگل وجود دارد و از او بخواهید که این داستان را در روزهای آتی برای شما یا افراد خانواده و دوستان تعریف کنند و از آنها بخواهید که با صبوری به تمام صحبت های کودک گوش فرا دهند و اجازه دهند که کودک به صورت کامل داستان را با بیان حتی غلط خود انجام دهد که این روش میتواند به مرور زمان باعث شود که کودک در تلفظ کلمه مربوطه متبحر شود و پس از تلفظ غلط سعی کنید شما درست کلمه را بصورت آرام بیان کنید تا کودک از تعریف قصه و داستان به دلیل ایرادگیری های شما فاصله نگیرد هم متوجه تلفظ اشتباه خود شود.
شنیدن و بیان قصه و شعر هر دو از راه های بسیار قوی برای حل مشکلات تکلم در کودکان هستند. تعریف داستان برای کودکان می تواند شخصیت آنها را در بعدهای مختلف تقویت کند، اما در این مطلب ما به مسئله بهبود گفتار کودکان از طریق داستان و قصه می پردازیم.
از کودک خود بخواهید برای شما هر زمانی که فرصت هست داستانی حتی خیال ای بسازد و برای شما تعریف کند. داستان گویی هم تکرارهای مورد نظر شما را در خود دارد هم کودک با صحبت کردن می تواند اعتماد به نفس لازم خود را کسب کرده و برون ریزی کند.
• خواندن کتاب برای درمان اختلال گفتار
این روش درمانی یکی از عام ترین روشهای درمانی است اما برای کودکان سنین ۶ سال به بالا بیشتر توصیه می شود. به خاطر اینکه کودک باید حتما تسلط لازم را به حروف، کلمات، عبارات و جملات فارسی داشته باشد.
کودکانی که در تلفظ کلمات مشکل دارند با خواندن کلمات میتوانند به تلفظ درست آن ها دست پیدا کنند.
لزوما اختلالات گفتار کودکان در لکنت و تلفظ اشتباه حروف و کلمات خلاصه نمی شود. برخی کودکان دارای دایره لغات محدودی هستند و با همین دایره لغات میخواهند منظور خود را به دیگران برسانند در صورتیکه برای رساندن منظور درست به هم سن و سال های خود هم نیازمند واژگان بیشتری است.
قسمتی از این واژگان همانطوری که قبلا بیان شد می تواند از طریق گوش کردن به قصه ها و داستان های صوتی و از طرف دیگر صحبت با مادر و پدر خود صورت پذیرد.
به همین دلیل خواندن می تواند کمک بسیاری به کودکان برای یادگیری کلمات عبارات و جملات بیشتر کرده که به تقویت ارتباط کودکان با محیط اطراف منجر شود.
کدام کودکان به گفتاردرماني نياز دارند؟
کودک يک ساله گفتار را بهصورت تککلمه شروع ميکند. وقتي سنش به يک سال و نيم ميرسد، تعداد کلمات افزايش مييابد و در 2 سالگي ميتواند جملههاي 2 کلمهاي بگويد. بهتدريج دامنه کلمات و جملهها و گفتار پيوسته کودک کاملتر ميشود. هر کودکي رشد زبان را مثل ساير تواناييهاي رشدي- حرکتي در سن مشخصي پشت سر ميگذارد و همانطور که مثال زدم، در هر مرحله نشانههايي از رشد زبان بروز ميکند. توجه به اين نشانهها مشخص ميکند کودک تاخير گفتاري دارد يا نه. مثلا اگر در 2 سالگي هنوز کودکي قادر به بيان تککلمه نيست، بايد والدين به گفتاردرمانگر مراجعه کنند.
يعني فقط داشتن گفتار مهم است؟ قابلفهم نبودن کلماتي که کودک ميگويد به گفتاردرماني نياز ندارد؟
همزمان با رشد زبان، صداهاي توليدشده در گفتار هم دقيقتر و مفهوميتر ميشوند. «م»، «ب» و «د» جزو صداهايي هستند که زودتر ظاهر ميشوند و صداهايي مثل «ک» و «گ» و «س» و «ز» ديرتر ظاهر ميشوند و آخرين صدا، «ر» هست. رشد اين صداها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. برخي کودکان صداها را به وضوح بيان نميکنند و گفتار نامفهومي دارند. متاسفانه زماني والدين به اين موضوع دقت ميکنند که فرزندشان وارد پيشدبستاني شده و اولياي مدرسه متوجه مشکل گفتاري کودک ميشوند. اين تاخير و بيتوجهي در تحصيل کودک مشکلآفرين خواهد شد.
اگر به دلايلي سن طلايي درمان گفتار گذشت، ديگر اصلاحشدني نيست؟
حتي در بزرگسالاني که مشکلاتي در گفتار و زبان دارند، امکان معالجه وجود دارد اما درمان به مراتب سختتر است چون عادتهاي غلط گفتاري به حدي در زبان نفوذ کرده که فرد قادر به ترک آنها نيست.
آيا بيماريهاي خاصي وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخير گفتاري شود؟
در برخي شرايط خاص مثلا در کودکاني که نارس متولد ميشوند، تاخير گفتار و زبان قابلپيشبيني است و تمهيداتي وجود دارد که گفتاردرماني از طريق لمس درماني و تقويت مهارتهاي مربوط به تغذيه به ايجاد مهارتهاي دهاني ـ حرکتي از همان سنين پايين کمک کند. نشانگانهاي ژنتيکي خاصي هم مثل نشانگان داون يا نشانگانهايي که باعث عقبماندگيهاي ذهني و تاخيرهاي رواني-حرکتي يا شناختي ميشود، وجود دارد که کودک با آن متولد ميشود و مشکلات گفتاري در اين کودکان قابل پيشبيني است. اما در برخي موارد تاخير و آسيبهاي کلامي بدون علت است و کودک در ساير حيطههاي شناختي و هوشي بدون مشکل است حتي شنوايي سالمي دارد اما در اداي کلمات و جملهها به مشکل برميخورد. در اين شرايط مراجعه به گفتاردرمانگر و توجه به برخي تمهيدات به رشد زبان کمک ميکند.
آيا ميتوان گفت تاخير کلامي در هر شرايطي نگرانکننده است؟
تاخير در رشد زبان اگر درحد چند ماه باشد، نگرانکننده نيست يعني اگر کودکي تمام مهارتهاي حرکتي-شناختي را داشته و شنوايياش ايرادي نداشته باشد، ارتباط چشمي خوبي برقرار کند و مفاهيم را با رفتارش برساند و ارتباط اجتماعي خوبي داشته باشد، تاخير چند ماهه کلامي نگرانکننده نيست اما اين کودکان هم بايد تا قبل از 3 سالگي به لحاظ گفتاري راه بيفتند. با اين حال مشاوره با گفتاردرمانگر براي تشخيص موارد نگرانکننده توصيه ميشود. مثلا بهخصوص براي لکنت زبان به مشاوره نياز است.
آموزش و اصلاح تلفظ صدای ر
تلفظ صدای “ر” معمولا در کودکان تا ۵ سالگی اتفاق میافتد.
کودکان در سن ۵ سالگی تلفظ تمام حروف را یاد می گیرند.
بهترین زمان برای درمان مشکل تلفظ صدای ر ، دوران کودکی است زیرا درمان آسانتر و نتیجه بهتری در پی دارد.
اگر کودک شما هنوز هم در تلفظ صداها مشکل دارد، در اولین فرصت
به کلینیک گفتار درمانی و آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید.
آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمان با انجام ارزیابی و معاینات تخصصی، اقدامات درمانی و مشاورههای لازم را ارائه میدهد.
گفتار درمان برای آموزش تلفظ صحیح هر صدایی تکنیک هایی دارد.
این تکنیکها تنوع زیادی دارند و غالب آنها با تحریک قسمتی از زبان ، به فرد آموزش داده می شوند.
اصلاح و تصحیح تولید صدای “ر” معمولا کاری زمان بر و با توجه به نوع تلفظ هر فرد متفاوت است.
چگونه صدای تودماغی را درمان کنیم؟
هر واج سه ویژگی منحصر به فرد را دارد :
1. جایگاه تولید :منظور از جایگاه تولید ، مکان برخورد زبان یا لب ها برای تولید صدا است.
برای نمونه جایگاه تولید صدای “پ” دولبی است.
۲٫ شیوه تولید: صداها براساس شیوه خاصی ( انفجاری ، سایشی ، انسایشی و.. ) تلفظ میشوند.
۳٫ واکداری یا بی واکی: هر صدایا واک دار ( صدا دار ) و یا بی واک ( بی صدا ) است.
تمرین جارو کردن سقف دهان :
نوک زبان خود را از پشت دندانهای جلویی بالا به سمت عقب،روی سقف دهان بکشید.
در هنگام انجام این تمرین توجه کنید که فک پایین را حرکت ندهید و عضله ی زبان حرکت کند.
• در حالیکه همین تمرین را انجام میدهید سعی کنید صدای (ر) را تولید کنید : ر-ر-ر-ر-ر-
• صدای مسلسل را در نظر بگیرید :برای این تمرین صدای (د) را با فشار تلفظ کرده،
بعد نوک زبان را به سمت عقب و داخل سقف دهان بکشید و (ر) را تلفظ کنید: دررررر
درمان نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان و کودکان | چگونه سر زبانی یا شل حرف نزنیم ؟
نوک زبانی حرف زدن یا سر زبانی حرف زدن در بزرگسالان و کودکان قابل درمان است. نوک زبانی حرف زدن ، سر زبانی حرف زدن یا شل حرف زدن همگی جزو اختلالات تلفظ محسوب می شوند. در این نوشته درباره علت بوجود آمدن این مشکل ، علائم آن و راههای درمانی ان صحبت خواهیم کرد.
نوک زبانی حرف زدن چیست ؟
عموم مردم اکثرا به مشکلات تلفظ حروف ، “صحبت نوک زبونی” می گویند. خیلی از کودکان بصورت نوک زبانی حرف می زنند تا از این طریق جذاب تر و دوست داشتنی تر بنظر برسند!. نوک زبانی حرف زدن ( مشکلات تلفظی ) یکی از شایع ترین مشکلات گفتاری در دوران کودکی است.
مشکل تلفظ با لکنت زبان متفاوت است. در لکنت زبان فرد قادر است حروف و کلمات را بدرستی تلفظ کند ولی در هنگام بیان آنها دچار وقفه هایی از جنس تکرار ، گیر و کشیده گویی می شود. در نوک زبانی حرف زدن، فرد از اساس قادر نیست برخی از حروف را بدرستی تلفظ کند. برای نمونه بجای “کتاب “می گوید “تتاب” .
نوک زبانی حرف زدن در کودکان
بسیاری از کودکان در طول یادگیری واژگان و کلمات جدید ممکن است مشکلات تلفظی نیز داشته باشند. ممکن است فرزند شما در زمانی ” بستنی ” را ” بتنی ” تلفظ می کرد. این مشکلات تلفظ از یک سن به بعد، برای کودک دیگر طبیعی نیست و اگر درمان نشود، بشدت بر روی اعتماد به نفس کودک تاثیر منفی می گذارد.
یکی از معیارهایی که شما می توانید سن درست حرف زدن کودک را تشخیص بدهید هم سن و سالانش است. اگر غالب دوستان هم سن او ، آن صدای مورد نظر را درست تلفظ می کنند در این صورت نیاز است که حتما با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید.
نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان
افراد بزرگسال نیز ممکن است نوک زبانی حرف بزنند. این نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان می تواند از دوران کودکی فرد با او همراه باشد و یا پس از سکته مغزی ، ضربه به سر، در گفتار بزرگسالان دیده شود.
درمان نوک زبانی حرف زدن در بزرگسالان به نسبت کودکان ، نیاز به زمان بیشتری دارد. قطعا این مشکل با مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) درمان خواهد شد. در گفتار درمانی برای نوک زبانی حرف زدن بزرگسالان می بایست در ابتدا واج مورد نظر در سطح صدا به تنهایی آموزش داده شود و سپس به سطوح هجا و کلمه و جمله برده شود.
علائم نوک زبانی حرف زدن چیست ؟
نوک زبانی حرف زدن به شکل تلفظ اشتباه حروف در کلمات دیده می شود. در اینجا کودک و یا بزرگسال واژه مورد نظر را بیان می کند ولی یک یا چند صدا از واژه مورد نظر به شکل خرابگویی ( به جای س می گوید ث ) ، جابجاگویی ( به جای ک می گوید ت ) و حذف ( حرف مورد نظر را در کلمه اصلا بیان نمی کند ) می گوید.
کودکان بیشتر از بزرگسالان مشکلات تلفظی دارند در زیر نمونه هایی از گفتار نوک زبانی را در بزرگسالان و کودکان را ذکر کردیم :
• جابه جا گویی حروف : ممکن است بجای “ر” – “ل” و یا “ی” بگویند : “خروس” را “خلوس” می گوید.
• خرابگویی : در گفتار نوک زبانی بزرگسالان این مورد شایع است در این حالت صدایی شبیه به صدای هدف می گوید مثلا به جای سیب می گوید ” ثیب “
• حذف : بخصوص در گفتار نوک زبانی کودکان دیده می شود – کودکان صدای مورد نظر را در کلمه اصلا بیان نمی کنند و حذف می کنند ( برای نمونه ” گوشی ” را ” اوشی” می گویند.)
نوک زبانی حرف زدن کودکان اگر از یک سن به بعد هنوز ادامه داشته باشد برای کودک مشکل ساز می شود و باید سریعتر مداخله درمانی دریافت کند. این سن برای هر صدا متفاوت است .
چه زمانی باید به فکر درمان سر زبانی حرف زدن فرزندمان باشیم ؟
کودکان در سن ۳ تا ۳٫۵ سالگی تلفظ صحیح حروفِ (( پ، ب ،ت ، د ، م ، ن ، ف ، و ، ش ، ه ، خ ، چ ، ج ، ل ، ی )) را تا ۹۰ درصد موارد بدست آورده اند.
در سن ۳٫۵ تا ۴ سالگی تلفظ صحیح حروفِ ( ر ، ژ ) را تا ۹۰ درصد موارد بدست آورده اند.
گفتار کودکان طبیعی در ۲ سالگی،۲۵% ، در ۲/۶ ماهگی، ۵۰% در سه سالگی ۷۵% و در چهار سالگی ۹۰-۱۰۰% برای دیگران حتی شنوندگان نااشنا، واضح است.
اختلالات واج شناختی چیست ؟
اگر کودکی مشکلات تلفظ اش دارای الگوهای مشخص باشد دارای مشکلات واج شناسی است . برای مثال کودکی که تمام صداهای ساخته شده در عقب دهان را ( مانند ک و گ ) را با نوک زبان تولید می کند ( به جای ک ، ت می گوید و یا بحای گ ،د می گوید ) دارای مشکلات واج شناختی است .
درباره تلفظ حرف ک
تلفظ صحیح حرف ک برای برخی از کودکان مشکل است و حتما نیاز به مداخله آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) دارند. تلفظ حرف ک در کودکان معمولا در سن ۳ تا ۳٫۵ سالگی بدست می آید. در این نوشته ما می خواهیم با انواع روشهای آموزش تلفظ حرف ک ( کاف ) آشنا بشویم.
کودکان تا چه زمانی فرصت یادگیری خود به خودی حرف “ک” را دارند ؟
کودکان در سن ۳ سالگی تا ۳٫۵ سالگی تا ۹۰ درصد موارد قادر هستند که حرف ک را به تنهایی و در کلمات بدرستی تلفظ کنند. برخی از کودکان بدلایلی تا این سن قادر نیستند که حرف ک را بدرستی تلفظ کنند. این مشکل تا ۴ سالگی باید خود به خود رفع شود در غیر اینصورت می بایست توسط گفتار درمانگر آموزش تلفظ صحیح حرف ک را در تمامی سطوح یاد بگیرند.
ادامه داشتن مشکل تلفظ حرف “ک ” چه مشکلاتی دارد؟
مشکل تلفظ سبب کاهش اعتماد به نفس کودک می شود. کودکی که در تلفظ حروف مشکل دارد به دلیل تمسخر دوستانش ممکن است منزوی و کم رو شود و آرام ، آرام این خجالت و کم رویی جزئی از شخصیت او شود به شکلی که حتی پس از رفع مشکل کودک این کم رویی ممکن است ادامه داشته باشد. همچنین کودکانی که مشکلات تلفظ دارند در مهارتهای خواندن و نوشتن نیز مشکلاتی دارند معمولا کودکان همان چیزی را که می گویند را می نویسند.
برخی از روشهای آموزش تلفظ حرف ک
نگهدارنده
آسیب شناس گفتار و زبان از طریق نگهداره زبان ، بخشی از زبان را بشکلی نگه می دارد که جایگاه تلفظ حرف ک بدرستی شکل گیرد و سپس از کودک می خواهد که شروع به تلفظ کند و به ارامی این جایگاه را در ذهن کودک نهادینه می کند. سپس گفتار درمانگر تلفظ صحیح را به سطح هجا و کلمه و جمله و مکالمات عادی کودک می برد. این فرایند ممکن سه تا ۵ جلسه طول بکشد. ولی درمان آن قطعی و همیشگی خواهد بود.
نی مکیدن :
نی مکیدن برای تقویت عضلات انتهای دهان می تواند کمک کنند باشد …
ارسال نظر درباره این موضوع